دیدبان
حسین مرعشی:

به فکر انتخابات مجلس دهم هستیم/ اصراری به مشورت دادن به روحانی نداریم

به فکر انتخابات مجلس دهم هستیم/ اصراری به مشورت دادن به روحانی نداریم
دیدبان: حسین مرعشی سخنگوی تعلیق‌شده حزب «کارگزاران ایران اسلامی» که چندی پیش درباره انتخابات مجلس عنوان کرده بود «حتما حزب کارگزاران در قالب ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان لیست خواهد داد.» امروز طی گفت‌وگویی با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد.
در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:
*  برخی طی هفته‌های اخیر توزیع سبد کالا از سوی دولت را اشتباه بزرگی ارزیابی می‌کنند. سؤال این است که نفس توزیع سبد کالا اشتباه بود یا نحوه توزیع آن؟
من نقد را وارد می‌دانم ولی در مقابل حرکت عمومی دولت، این موضوع بسیار کوچکی است و آن قدر که به آن پرداخته و مورد انتقاد قرار گرفت، اهمیت نداشت. یک مصوبه از ده‌ها تصمیم دولت است که حتما در اصل تصمیم یا اجرا اشکالاتی داشته است. باید از تجربیات گذشته استفاده بیشتری می‌شد البته دولت هنوز کامل آب‌بندی نشده که طبیعی است. به زمان دارد تا هر جمعی که با هم کاری را آغاز می‌کنند، روی فرم بیایند. شما با دستورالعمل که نمی‌توانید این افراد را سرخط کنید. افرادی که اکنون در دولت جمع شده‌اند، شخصیت‌های باتجربه، دارای مشی و روش کاری و همچنین دیدگاه‌هایی هستند اما هر جمعی، وقتی دور جمع می‌شوند، زمان می‌برد تا کاملا به انسجام برسند. اکنون اول کار دولت است. اصل اینکه این کار انجام شده، ناشی از دلسوزی رئیس‌جمهور نسبت به حداقل غذایی است که قشری از جامعه در تهیه آن مشکل دارند. در این مسیر انتخاب اقشار بسیار پیچیده بود و اینکه آیا لازم بود کالا داده شود یا هزینه یا بن ارائه گردد از مسائل اجرایی بود. من معتقدم هر چند به این تصمیم دولت نقد وارد است اما در مقابل ده‌ها تصمیم دولت که در راستای اصلاح سیاست‌های کشور است، این موضوع ناچیزی بود.
*  آنچه بدان معتقد هستید نیازمند زمینه‌هایی است که طی امروز و فردا مهیا نخواهد شد.از سویی برخی اقشار جامعه همانطور که خودتان اشاره داشتید، عادت به کار کردن ندارند.
بر‌می‌گردم به حرف اولم که باید مسیر را به تدریج درست کنیم. نمی‌خواهم بگویم این اتفاقات باید یکباره رخ دهد. مهم این است که آقای روحانی، به این سیاست اعتقاد داشته باشد. برای خودم سوال است که چرا دولت باید طرح اشتباهی به نام هدفمندی یارانه‌ها را ادامه دهد.
* در اطراف رئیس‌جمهور، حضور کارگزاران مشهود است. چرا در موضوع سبد کالا به ایشان مشاوره ندادید؟
هر جا که مشورت بخواهند، مشورت می‌دهیم و اصراری برای اینکه حتما مشورت دهیم نداریم. سبد کالا بحثی بود در درون خود دولت انجام شد و با ما مشورت خاصی صورت نگرفت. اگر مشورت می‌خواستند، کمک می‌کردیم.
*  انتخابات مجلس بعد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در بحث مجلس دهم، تصور می‌کنم آقای روحانی بعد از فراغت نسبی از مسائل بین‌المللی این ظرفیت را دارد و یک وظیفه است که قبل از آغاز رقاب‌های مجلس، فضای سیاسی کشور را با ایجاد گفت‌وگوی ملی تحت تاثیر قرار دهد. قبل از آغاز مباحث انتخاباتی مجلس باید بین جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و هم بین جناح‌ها با نهادهای اصلی کشور گفت‌وگویی صورت گیرد تا دغدغه همدیگر را درک کنیم. ما به عنوان اصلاح‌طلبان، از الان می‌گوییم دغدغه کفایت نهادهای موثری مثل مجلس داریم و فکر می‌کنیم سخت گیری‌هایی که امیدواریم از روی دلسوزی برخی نهادها بوده است و می‌خواستند نظام سیاسی کشور سالم بماند، در جهت درستی صورت گیرد چرا که این سختگیری‌های بیش از حد، کفایت نهادهایی مثل مجلس را کم کرده است. باید در کنار سلامت مجلس به کفایت مجلس هم فکر کنیم. تصور می‌کنم اگر گفت‌وگوی ملی با محوریت آقای روحانی شکل بگیرد، بسترها برای برگزاری انتخابات خیلی باشکوه که دغدغه‌ها در آن لحاظ شود، آماده است.
*  ظاهرا اصلاح‌طلبان گلایه‌ها را هم فراموش کرده و برخلاف انتخابات مجلس قبل، از باشکوه برگزار شدن این انتخابات و برنامه‌ریزی‌ها می‌گویند!
کشور خودمان است و نمی‌توانیم به خودمان بد کنیم. می‌توانیم مگر؟
* انتخابات مجلس قبل اما صداهای دیگری از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شد.
شاید پاسخ به شرایط آن روز بود اما شرایط امروز جامعه به نحوی است که هم مردم متوجه شده‌اند و هم سیاسیون عمیق‌تر فهمیده‌اند که نبودن در صحنه هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند.
 
*منبع: مشرق نیوز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن